Regeldruk ook een crime voor de patiënt!
Vanuit het programma [Ont]Regel de Zorg helpen we zorginstellingen en –professionals om regeldruk aan te pakken. We zijn er namelijk van overtuigd dat door minder administratieve lasten zorgprofessionals meer tijd én meer plezier in hun werk hebben. Maar niet alleen zij! Ook patiënten en/of cliënten hebben baat bij het verminderen van administratie.
Welke impact hebben regels en administratie eigenlijk op hen? We vroegen het aan Naomi Vervaart (31). Naomi leeft sinds haar geboorte met een progressieve lichamelijke beperking. Daarom heeft ze hulp nodig om zelfstandig te kunnen wonen. Ze neemt ons mee in hoe het is om die hulp te organiseren.
Het kost veel tijd en is confronterend
“Het is eigenlijk heel dubbel: ik doe ontzettend mijn best om fysiek én mentaal gezond te blijven. Maar soms vraag ik me af: hoe doe ik dat met zóveel geregel en alles wat ik moet organiseren om de hulp te krijgen die ik nodig heb? Iedere maand ben ik een hele dag kwijt aan administratie, alleen al voor het invullen van mijn declaraties. Dat kost niet alleen veel tijd, maar het is ook confronterend. Ik word dan weer met mijn neus op de feiten gedrukt; ik ben niet gezond.”
Kortdurende indicaties en huisbezoeken
Maar declaraties zijn niet Naomi’s grootste frustratie. De meeste impact heeft het verkrijgen van de - vaak kortdurende - indicaties voor de verschillende soorten van zorg. “Telkens moet ik formulieren invullen met gegevens waarvan je zou verwachten dat die na 30 jaar wel bekend zijn bij de gemeente en zorgverzekeraar. Mijn verhaal blijft hetzelfde; ik zal nooit meer kunnen lopen. Toch moet ik mij iedere keer opnieuw bewijzen. Dat kost veel tijd én maakt me verdrietig. Bij die aanvragen moet ik immers steeds aangeven wat ik allemaal niet kan. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat voor iedere indicatie er óók nog iemand op huisbezoek komt. Dat betekent vrij nemen van mijn werk en voelt als inbreuk op mijn privacy."
Tijd voor actie
“Ik was op een gegeven moment zo klaar met alles dat ik een bericht op LinkedIn heb geplaatst om mijn ervaringen te delen. Daar heb ik ontzettend veel reacties op gekregen, waaronder iemand van het programma [Ont]regel de zorg. Samen hebben we de administratieve knelpunten waar ik tegenaan loop concreet gemaakt en daarover het gesprek gevoerd met de gemeente en zorgverzekeraar. Ik kon tijdens die gesprekken vertellen wat de impact van al die administratie op mij en mijn leven is. Samen zijn we tot een aantal actiepunten gekomen waarvan ik hoop dat deze worden nagekomen.”
Een podium voor mijn ervaringen
“Ik vind het fijn dat ik mijn ervaringen, en die van mensen in soortgelijke situaties, een podium heb kunnen geven. Toch blijft een structurele oplossing moeilijk. Bijvoorbeeld omdat iedere gemeente zijn eigen manier van werken heeft. Het valt mij op dat de politiek met weinig concrete oplossingen komt. Ik denk dan: het probleem is toch bekend. Actie!”
Verplaats jezelf in de patiënt/cliënt
“Mijn tip aan andere patiënten/cliënten is om hun ervaringen te blijven delen, ook al voelt het soms alsof je een roepende in de woestijn bent. Aan de andere kant roep ik zorgaanbieders, gemeenten, zorgverzekeraars en andere organisaties op: sta open voor feedback van de zorgontvanger en doe er iets mee. Verplaats je in je patiënten en cliënten. En vraag je steeds af: waarom doen we wat we doen, waarom op deze manier en van wie moet dit eigenlijk?”
Terugblik Isabelle van Kessel – beleidsmedewerker [Ont]Regel de Zorg
“Tijdens de gesprekken met Naomi, de gemeente en de zorgverzekeraar viel het me op hoeveel er vanuit de eigen belevingswereld wordt gedacht en gehandeld. Juist door met elkaar het gesprek aan te gaan over de nut en noodzaak van regels en hun impact in de praktijk leverde dat hele waardevolle inzichten op. Daarom doe ik graag de oproep aan iedereen in de zorg: blijf nieuwsgierig naar het perspectief van de ander en benut elkaars kennis en ervaring. Zo simpel kan ontregelen zijn!”