Tzorg vervangt de schriftelijke zorgovereenkomst voor welkomstbrief met digitale algemene voorwaarden.
Tzorg is een landelijke zorgverlener van huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding. Eerder tekende iedere nieuwe cliënt een schriftelijke zorgovereenkomst, wat zowel een belasting is voor de cliënt als voor de organisatie.
Tzorg stelde zichzelf de vraag: ''Kan dit anders?''
Het ondertekenen van het schriftelijke zorgovereenkomst
Om te bepalen of ze konden stoppen met de schriftelijke zorgovereenkomst hebben ze eerst een contractanalyse uitgevoerd en juridisch onderzoek gedaan. Conclusie: wettelijk is het niet verplicht dat cliënten een zorgovereenkomst met aanbieders van maatschappelijke ondersteuning ondertekenen. Ook kwam de ondertekende zorgovereenkomst niet terug als contracteis met gemeenten.
’Het afschaffen van de zorgovereenkomst is een welkome versimpeling voor cliënten.’’ – Cliëntenraad Tzorg
Meer tijd voor de cliënt en duurzamer
Door afscheid te nemen van de schriftelijke zorgovereenkomst wordt er een forse urenbesparing gerealiseerd. Met als resultaat: meer tijd voor de cliënt. Bovendien is er ook aandacht voor duurzaamheid omdat er minder papier verspild wordt.
De algemene voorwaarden
Tzorg heeft een risicoanalyse uitgevoerd op de algemene voorwaarden door deze spreekwoordelijk ‘’tegen het licht aan te houden’’ om te bepalen of er eventuele risico’s kunnen zijn bij het afschaffen. Denk hierbij aan de gevolgen voor het afhandelen van schades.
Bij het afschaffen van de schriftelijke zorgovereenkomst, dienen de Algemene Voorwaarden op een andere manier van toepassing te worden verklaard en ter hand worden gesteld. Daarom ontvangen alle nieuwe cliënten een welkomstbrief waarin dit wordt uitgelegd.
Welkomstbrief in plaats van schriftelijke zorgovereenkomst
Vanaf 1 maart 2024 is Tzorg gestopt met de schriftelijke zorgovereenkomst. Het afschaffen van de schriftelijke zorgovereenkomst geldt voor alle nieuwe cliënten, ongeacht de financieringsstroom. Het betekent niet dat er geen overeenkomst is tussen cliënt en Tzorg.
Er ontstaat automatisch een overeenkomst bij het eerste zorgmoment. Hierop gelden de algemene voorwaarden van Tzorg en/of van de gemeente. Cliënten worden hierover geïnformeerd middels de welkomstbrief. De zorg specifieke afspraken over de ondersteuning worden vastgelegd in het ondersteuningsplan. Hieraan verandert niets.
‘’Met de online algemene voorwaarden zetten we nog een stap verder in de digitale wereld en dat doen we samen met onze cliënten, zonder diegenen die dat niet kunnen uit het oog te verliezen .’’ projectleider Stefan Jobse
Vragen over dit project?
Neem contact op met projectleider Stefan Jobse via het e-mailadres stefan.jobse@tzorg.nl