TWB halveert administratieve last rond opstarten zorg met slimme intake tool

Onlangs brachten we met [Ont]Regel de Zorg, Vilans, Pantein Zorggroep en zorgkantoor CZ een werkbezoek aan Thuiszorg West-Brabant (TWB). Hier deelde TWB de eerste ervaringen met het verminderen van de administratieve last tijdens het opstarten van zorg.

Van registratielast naar digitaal ondersteund

Wijkverpleegkundigen ervaarden nog veel administratieve last bij het intakeproces en opstarten van de zorg. Dit werd niet goed digitaal ondersteund en bevatte veel praktijkvariatie. Dat moest anders. TWB vond in Startzorg de juiste partner om dit te realiseren. Samen ontwikkelden zij de digitale intake en ondersteuning van het verpleegkundige proces, wat resulteerde in een gestandaardiseerd ondersteuningsplan. Dit gebeurde in samenwerking met wijkverpleegkundigen, voor een goede aansluiting bij de praktijk.

Hoe het werkt

Nieuwe cliënten worden gevraagd om hun intake digitaal voor te bereiden. Hierdoor zijn wijkverpleegkundigen tijdens de intake minder tijd kwijt met het uitvragen en vastleggen van cliëntinformatie. En is er meer ruimte om dieper in te gaan op de hulpvraag van de cliënt. De intake tool doorloopt alle stappen van het verpleegkundig proces en vertaalt dit naar een ondersteuningsplan voor het hele netwerk. Dit legt de basis voor een goede samenwerking tussen cliënt, mantelzorger en zorgprofessional.

Wat het oplevert

Inmiddels ziet TWB de eerste resultaten en die zijn veelbelovend:

  • 95% van de cliënten vult de intake vragenlijst helemaal in. Door deze voorbereiding voelen zij zich meer in de regie.
  • Wijkverpleegkundigen voeren een meer verdiepend en cliëntgericht intakegesprek.
  • Wijkverpleegkundigen zijn 50% minder tijd kwijt aan intake en verpleegkundige anamnese. 
  • Er is minder praktijkvariatie door uniform werken en gestandaardiseerd vastleggen van data.

Deze nieuwe manier van werken sluit goed aan bij de koers van TWB als antwoord op de toenemende vraag naar thuiszorg. TWB gaat hierbij voor minimale administratieve lasten voor professionals, zodat zij meer tijd hebben voor de cliënt. Ook werkt de thuiszorgorganisatie aan het toegankelijk houden van de zorg. Dit betekent: op afstand wat kan, dichtbij waar nodig.

Meer weten over deze aanpak?

Mail dan naar communicatie@twb.nl.