Saxenburgh Medisch Centrum: betere patiëntveiligheid door digitaal registeren

Acht uur. Zoveel tijd zat er soms tussen de meting van een verpleegkundige bij een patiënt, en de registratie hiervan in de computer. De ORDZ-subsidie maakte het voor Saxenburgh Medisch Centrum mogelijk om af te stappen van papier registratielijstjes. Met de HiX-mobile app kunnen verpleegkundigen voortaan direct (en overal) hun registraties invoeren.

Dat ging niet vanzelf, vertelt projectleider Dineke Benjamins. Ze werkt sinds 2006 als verpleegkundige en sinds 2009 op de Intensive Care van het Saxenburgh Medisch Centrum. Daarnaast werkt ze hier als chief nursing information officer (CNIO). “Het hele project heeft ons meer tijd gekost dan we hadden verwacht”, vervolgt ze. Dat komt vooral doordat we een ‘eigenbouw’-ziekenhuis zijn. Dat betekent dat wij de software van ons elektronisch patiëntendossier jaren geleden volledig op maat hebben laten maken voor ons. Tegenwoordig zet het bedrijf achter deze software vooral in op standaard content, die voor elk ziekenhuis hetzelfde is. Werk je daar niet mee? Dan is het allemaal wat meer uitzoekwerk. Maar voor ons alsnog zeker de moeite waard.

Meer patiëntveiligheid en minder AVG-risico’s

Want het scheelt verpleegkundigen veel tijd en gedoe dat ze alle registraties nu online in kunnen voeren. Waar we vroeger rondliepen met papiertjes met daarop onze metingen, zetten we die nu direct in het systeem. Dat zorgt voor meer patiëntveiligheid omdat we altijd toegang hebben tot actuele informatie. De registratie van metingen ten behoeve van een SIT-oproep (SIT = Spoed Interventie Team) zijn bijvoorbeeld afgenomen van meer dan 60 minuten (of niet aanwezig) naar maximaal 37 minuten. Ook de registratietijd van normale waarden is significant gedaald. En geen rondslingerende papiertjes betekent ook minder AVG-risico’s. Ook overtypfouten komen nu minder voor.

‘Dit is toch niet zo moeilijk?’

Hoe reageerden de verpleegkundigen op deze verandering? Over het algemeen heel positief!, zegt Benjamins. We zijn nu op alle afdeling overgegaan. Natuurlijk ging niet alles in één keer goed. Op sommige afdelingen moeten onze collega’s bepaalde registraties bijvoorbeeld nog op de computer invoeren, in plaats van in de HiX-app. Maar verpleegkundigen zijn over het algemeen erg blij. Een voordeel vinden ze bijvoorbeeld dat ze hun persoonlijke aantekeningen van toegewezen patiënten in de app kunnen zetten, zodat ze alle informatie op één plek hebben.

En de meeste collega’s wennen ook makkelijk aan het nieuwe systeem, zegt Benjamins. Ook de minder digivaardige collega’s zeiden bijvoorbeeld ‘maar dit is toch niet zo moeilijk?’ Op de helpdesk krijgen we ook verrassend weinig vragen, gelukkig. Daar hebben we in onze begeleiding ook ons best voor gedaan, door duidelijke handleidingen met filmpjes en screenshots te maken. En door op iedere afdeling te werken met key users, die de app in een vroeg stadium testten en daarna hun collega’s erin wegwijs maakten.

Blijven ontregelen

Het project ging dus niet zo vlot als gehoopt, maar dat weerhoudt Benjamins er niet van om te blijven ontregelen. We zijn er nog lang niet, we kunnen nog veel meer ontregelen. Volgens mij doen we veel registraties omdat we dat ooit zo hebben bedacht, en niet omdat we daar de patiënt het beste mee helpen. Ik wil voor ál die dingen nagaan of we ze moeten doen, en zo ja, of we ze dan op de meest efficiënte manier doen.

Meer weten?