GGz Breburg: Centraal Aanmeldpunt en nog maar 4 verwijsproducten

Van meer dan 10 verschillende aanmeldcentra met hun eigen werkwijzen terug naar 1 Centraal Aanmeldpunt. En van meer dan 30 producten waar verwijzers uit konden kiezen terug naar 4. Zo zorgt GGz Breburg voor uniforme en efficiënte processen. Beter voor de cliënt, de verwijzer én GGz Breburg.

“'We zien door de bomen het bos niet meer.’ Dat kregen we vaak te horen van huisartsen en andere verwijzers”, vertelt Leonie Rubbens, beleidsadviseur bij GGz Breburg. “De meeste van onze cliënten vallen onder de Zorgverzekeringswet. 90% daarvan wordt via ZorgDomein aangemeld. Verwijzers moesten in dit portaal het juiste product kiezen uit meer dan 30 opties, zoals ADHD, autisme of een stressstoornis.  ‘Jullie zijn de experts die dat het beste kunnen inschatten’, zeiden ze dan terecht.”

De invoering van het verkennend gesprek, een van de punten uit onze strategische visie, bood mogelijkheden.

Verkennend gesprek biedt mogelijkheden

“We wilden daar iets aan veranderen, maar het bleek lastig om dat in gang te zetten”, zegt Marieke Fleskens, projectmanager bij GGz Breburg. “De invoering van het verkennend gesprek, een van de punten uit onze strategische visie, bood mogelijkheden. In een verkennend gesprek onderzoek je samen met de cliënt wat de hulpvraag is. Iedereen begint met zo’n gesprek, met een paar uitzonderingen. Zo is er niet altijd een verkennend gesprek nodig als iemand voor een tweede keer wordt aangemeld en al duidelijk is waar diegene behoefte aan heeft. Ook crisiscliënten krijgen geen verkennend gesprek.”

Leonie licht toe: “Een verwijzer kan nu in ZorgDomein alleen maar kiezen uit ‘verkennend gesprek basis ggz’ en ‘verkennend gesprek specialistische ggz’ en de optie ‘geen verkennend gesprek’ bij beide categorieën. En dat laatste alleen in afstemming met ons consultatieteam.”

Eén Centraal Aanmeldpunt

“We grepen de invoering van het verkennend gesprek ook aan om een wens die we al lang hadden uit te voeren: de inrichting van een Centraal Aanmeldpunt (CAP)”, zegt Leonie. Aanmeldingen komen ‘aan de achterkant’ nu niet meer binnen bij alle verschillende secretariaten, maar op één centraal punt. Onze collega’s van het CAP plannen vervolgens het verkennend gesprek in. Na dat gesprek is als het goed is helder wat de hulpvraag is, en dragen ze de cliënt over aan dat expertiseteam.”

Positieve reacties vanuit verwijzers

“Verwijzers reageren over het algemeen heel positief op deze verandering”, vertelt Leonie. “Het is voor hen overzichtelijk werken, met het CAP en nog maar 4 verwijsproducten. In het begin was het verkennend gesprek nog een wat onwennig product, omdat het vrij nieuw was binnen de ggz-wereld. GGz Breburg liep daarin best wel voorop. Inmiddels is het verkennend gesprek ook weer verder doorontwikkeld in het land, in lijn met de ambities die hieraan zijn gekoppeld in het Integraal Zorgakkoord (IZA).”

Ook positief voor cliënten en GGz Breburg

En wat heeft het GGz Breburg opgeleverd? Leonie: “Sowieso is het makkelijker om 4 zorgproducten up-to-date te houden in ZorgDomein dan 30. Ook worden cliënten minder vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Veel minder ‘Hé deze cliënt hoort helemaal niet bij ons’, om ‘m vervolgens door te sturen naar een ander secretariaat. Dat is voor de cliënten niet wenselijk, en voor ons niet efficiënt.”

“De nieuwe werkwijze levert ons veel tijdwinst op.” Dat zit ‘m ook in hoe GGz Breburg de processen van het CAP heeft ingericht. “In eerste instantie was het idee dat we alle cliënten zelf zouden bellen voor een afspraak voor het verkennend gesprek. Dat bleek heel tijdrovend. Vaak waren er meerdere pogingen nodig voordat we iemand te pakken kregen. En gaf diegene dan soms ook nog aan geen behoefte te hebben aan een afspraak. Nu leggen we die regie bij de cliënten zelf. Als ze bellen willen ze ook echt een afspraak, en hebben ze hun agenda bij de hand. De afspraak is dan snel gemaakt.” 

Stap voor stap ontregelen

GGz Brebrug ziet nog volop kansen om te ontregelen. Leonie: “We verwerken alle aanmeldingen nu op één uniforme manier. Maar de expertiseteams organiseren de intakes wel nog op hun eigen manier. Ook daar willen we kijken hoe we de processen zo efficiënt mogelijk in kunnen richten.” Marieke: “Maar voor nu zijn we vooral heel trots dat het CAP staat. De rest volgt stap voor stap.”

Meer weten?

  • Of neem contact op met Marieke Fleskens, projectmanager van het programma Vernieuwing Administratieve Ondersteuning (VAO) via marieke.fleskens@ggzbreburg.nl.