UNICUM brengt onzinnige regels voor huisartsen in kaart via online loket

Huisartsen zijn veel tijd kwijt aan registratie- en informatieverzoeken. Die zijn lang niet allemaal zinnig. Sommige regels blijken bovendien landelijk al geschrapt, maar worden toch nog vaak – onnodig – nageleefd. Dat zorgt voor minder tijd voor de patiënt en minder werkplezier voor huisartsen. Daarom startte de regionale huisartsenorganisatie UNICUM met hulp van een ORDZ-subsidie een project om de regeldruk te verlagen.

Via het online loket RegelWijzer: Jij aan zet! kunnen huisartspraktijken in de regio’s Zuidoost-Utrecht en Lekstroom doorgeven tegen welke onzinnige regels ze nog aanlopen. Projectleider Rianne Schram en communicatieadviseur Karin Hermans vertellen hoe ze samen met de huisartsen het loket hebben opgezet en wat er met de meldingen gebeurt.

Onderzoeksteam

‘Ons doel voor dit project is om de inzendingen te ontvangen, in kaart te brengen en op de juiste plek te beleggen’, vertelt Karin. ‘Hiervoor hebben we een onderzoeksteam opgezet dat bestaat uit huisartsen en praktijkassistentes. Het daadwerkelijke terugdringen van de onnodige registratie- en informatieverzoeken en het borgen daarvan kost tijd en overleg met belanghebbenden. Daarom blijven we hierop ook in een volgend stadium inzetten.’

Huisartsen bereiken

Vlak voor de zomer was de kick-off van het project en startten de voorbereidingen. Het onderzoeksteam koos voor een gefaseerde aanpak, waarbij huisartsen in meerdere rondes via een speciale website een onnodige regel kunnen melden. Een belangrijke vraag was hoe huisartsen het best over dit project geïnformeerd konden worden. ‘We hebben ons daarom in de eerste fase gefocust op het in de markt zetten van RegelWijzer: Jij aan zet!’, licht Rianne toe. ‘Dat was intensief, maar leuk. Binnen de werkgroep kwam het project steeds meer tot leven.’

Huisarts Ilonka Voermans van het onderzoeksteam: ‘We besloten het bestaan van het project en het stimuleren om deel te nemen meerdere keren en op verschillende manieren te delen.’ Zo namen ze filmpjes met ambassadeurs op en verspreidden ze goodiebags. Hierin zat een toelichtingsflyer over hoe praktijken voorbeelden eenvoudig kunnen indienen en, als visueel herkenningspunt, een handcrème voor op het bureau van de assistenten. Ook deelden ze berichten op LinkedIn, gaven praktijken uitgebreide informatie per e-mail en besteedden er in de nieuwsbrief van UNICUM aandacht aan.

Zichtbaar maken wat er speelt

Na de zomer ging de website live. ‘Hier vind je onder andere kennisbronnen: waar op internet staat informatie om te onderbouwen dat iets niet de afspraak is, of niet jouw taak?’ legt Rianne uit. Karin vult aan: ‘Via het RegelWijzer-formulier kun je een regel melden waar je van af wilt. We vragen niet alleen om welke regel het precies gaat en waarom je die wilt schrappen. Maar bijvoorbeeld ook hoe vaak je met de regel te maken hebt, en hoeveel tijd het kost om eraan te voldoen.’ Huisarts Robbert Keppel: ‘Het mooie is dat het zichtbaar maakt wat er regionaal speelt, wat de praktijken er zelf al aan hebben gedaan en waar nog iets op te lossen valt.’

‘Sommige meldingen zijn kleinschalig, maar ook dit soort voorbeelden kunnen doorslaan naar negatief werkplezier’

Kleine en grote meldingen

In de eerste ronde, afgelopen najaar, kwamen er 44 meldingen binnen. ‘Die hebben we onderverdeeld in 6 categorieën’, vertellen Karin en Rianne. ‘Namelijk verwijzingen, medische verklaringen, overdracht van patiënten, IT-instellingen, recepten en metingen. Medische verwijzingen zijn bijvoorbeeld niet altijd een taak van de huisarts, zoals vragen over DUO en toegang tot paramedische zorg als logopedie. En bij recepten wordt vaak veel aanvullende informatie gevraagd die niet nodig is.’

Praktijkassistente Conny Appeldoorn en huisarts Robbert constateren dat er een behoorlijk aantal inzendingen is. ‘Sommige meldingen zijn kleinschalig, maar ook dit soort voorbeelden kunnen doorslaan naar negatief werkplezier. Daarom zijn zulke meldingen ook belangrijk om mee te nemen.’ Communicatieadviseur Karin: ‘Sommige cases zijn juist erg groot, waardoor ze niet eenvoudig op te lossen zijn.’ Huisarts Victoria Jongkamp geeft aan dat het een overweging is om per inzending te bekijken of UNICUM ook andere regionale huisartsenorganisaties kan aanhaken. ‘Zo kunnen we samen een grotere vuist maken.’ Ook patiënten worden betrokken bij het ontregelen, vertelt Karin. ‘Er komt later dit jaar beeldmateriaal op schermen in de wachtkamers van praktijken. Zo kunnen we patiënten bijvoorbeeld informeren over hoe een verzoek om een medische verklaring werkt. Als we dat duidelijk uitleggen, dan kan de vraag hierom ook minder worden.’

‘De zorgverleners zijn de echte ontregelaars. Maar met hun drukke agenda’s is het een uitdaging om hier tijd voor vrij te maken’

Drukke agenda’s

Het onderzoeksteam is nu bezig om het vervolg te concretiseren. ‘Het lastige zit ‘m in de vele onderwerpen die nooit echt urgent worden’, stelt huisarts Robbert. ‘Want hoe ga je dit borgen? Er tijd aan besteden, is altijd al goed.’ Dat beamen Rianne en Karin. ‘Als projectleider en communicatieadviseur zorgen wij voor de randvoorwaarden, maar de zorgverleners zijn de echte ontregelaars. Met hun drukke agenda’s is het een uitdaging om hier tijd voor vrij te maken. Uiteindelijk gaat het niet alleen om onzinnige regels, maar willen we ook de regionale samenwerking verbeteren.’

Meer weten