Iedereen moet meedoen!
“Uitgangspunt voor ons was: als de klant tevreden is, is de kwaliteit goed. De kwaliteit van leven moet centraal staan en verantwoording hiervoor gebruikt worden.”
We spreken met Caro Verlaan, directeur van het CZ zorgkantoor. We zijn namelijk benieuwd wat maakt dat het zorgkantoor CZ meewerkt aan het experiment Vernieuwend Verantwoorden.
Zorgkantoor CZ en twee andere zorgkantoren hebben samen met Philadelphia geëxperimenteerd met regelarm verantwoorden. Het idee hiervan is dat er verantwoord wordt op basis van kwaliteit.
“Toen Philadelphia bij ons kwam en vroeg of we hieraan wilden meewerken, waren we direct enthousiast. Het hielp dat de relatie tussen ons goed was; er was vertrouwen. Belangrijk, omdat er tijdens zo’n experiment natuurlijk ook zaken mis kunnen gaan en uiteindelijk wil je gewoon dat zoiets slaagt!”
De spiegel naar het zorgkantoor
“Samen met Philadelphia zijn we gestart met de vraag: als je verantwoorden helemaal opnieuw mocht inrichten. Hoe zou je dat dan doen? Toen bleek dat er veel aannames bestonden. Onder meer dat veel verantwoordingsvragen kwamen vanuit het zorgkantoor. Onterecht. Door het er samen over te hebben, konden we al veel van die aannames wegnemen. Deze sessie leverde overigens niet alleen nieuwe inzichten voor Philadelphia op. Ook voor ons: voegt dat wat wij vragen iets toe aan de kwaliteit van zorg én waarom vragen we dit? Daar moet je het met elkaar over hebben. Aan de andere kant: controle heeft natuurlijk een doel. Wordt het geld doelmatig en rechtmatig besteed? Neem bijvoorbeeld de materiele controle. De uitvoering hiervan zijn intensieve trajecten, niet alleen voor de zorgaanbieder maar ook voor ons. De vraag is waarom we die nog doen en of die nog nodig is wanneer er regelarm wordt verantwoord? Nu moet het gebeuren omdat het een wettelijke verplichting is. Als we hiermee anders om gaan, betekent dat ook een grote vermindering van administratieve lasten. Maar dat is een traject op zich en wordt apart opgepakt.”
7 datapunten
De verantwoording bij Philadelphia vindt nu plaats op basis van 7 datapunten. Een van de datapunten die Philadelphia hiervoor gebruikt is bijvoorbeeld: hoe vaak er wordt ingelogd in het ECD van de client. In de rapportage wordt niet naar de inhoud van het dossier gekeken maar naar het feit dát er iets in het ECD is gezet. Dan kun je er namelijk van uitgaan dat er zorg is geleverd en daarmee is er ook verantwoord. Beide manieren van verantwoorden; op de oude wijze en met datapunten, zijn naast elkaar getest. Gebleken is dat verantwoorden met datapunten eenzelfde betrouwbaarheid heeft. Afhankelijk van het ICT systeem waarmee gewerkt wordt, kunnen andere zorgaanbieders deze werkwijze overnemen.
De oproep van het CZ zorgkantoor
“Daar kan ik kort over zijn”, sluit Caro Verlaan het interview af: “Iedereen moet meedoen! Van accountants tot medewerkers en vergeet de Raad van Toezicht niet! Als je samenwerkt ontstaat er een win – win situatie. Door deze manier van verantwoorden daalt de regeldruk, medewerkers hebben meer tijd en aandacht voor de cliënten die zich veel meer gehoord voelen. En als medewerkers en cliënten tevreden zijn; straalt dat ook af op de sector. Dus eigenlijk is dit win – win – win!”
Meer lezen
- Lees binnenkort hoe Philadelphia deze samenwerking heeft ervaren en welke successe zij boeken met regelarm verantwoorden.
- Gehandicaptenzorginstelling Philadelphia Zorg: eenvoudiger cliëntdossier | Nieuwsbericht | (Ont)Regel de Zorg (ordz.nl)
- Regelarm verantwoorden - Philadelphia