Meer tijd voor de patiënt door digitalisering bij Saxenburgh Medisch Centrum

Digitalisering is een van de toverwoorden als het gaat om het efficiënter maken van de zorg. Zo ook voor Saxenburgh, waar ze in het najaar met hulp van de ORDZ-subsidie overstappen op de HiX-mobile app. Papieren registratielijsten zijn dan verleden tijd voor dit medisch centrum uit Hardenberg. Wat komt er allemaal kijken bij de overstap naar zo’n nieuw systeem? We vroegen het Dineke Benjamins, verpleegkundige en projectleider van de implementatie van de nieuwe app.

Hix-mobile app

De Hix-mobile app moet ervoor zorgen dat onze verpleegkundigen minder tijd kwijt zijn aan administratie, vertelt Benjamins. Met deze app kunnen ze altijd en overal informatie invoeren in het systeem. Ze hoeven dan niet meer op papier bij te houden welke metingen zijn gedaan bij een patiënt en dit later, wanneer ze achter een computer zitten, in te voeren. Dat moet niet alleen voor tijdsbesparing zorgen, maar ook voor minder fouten. Bij het overtypen gaat er wel eens iets fout namelijk. Ook zorgt het voor betere zorg, omdat onze zorgverleners altijd up-to-date informatie hebben, vertelt Benjamins. Nu zit er soms wel een vertraging van 8 uur tussen de handeling van de verpleegkundige en het moment dat deze in het systeem staat.

‘Zo doen we het al jaren’

We vonden het best spannend hoe de verpleegkundigen zouden reageren op deze verandering die eraan zit te komen, geeft Benjamins toe. We zijn nu eenmaal gewoontedieren en houden het soms graag bij ‘hoe we het al jaren doen’. Maar zowel jong als oud is heel enthousiast over de plannen.
Key-users van de deelnemende afdelingen werken nu al met een demo van de app en kunnen hun collega’s zo al laten zien wat ze staat te wachten. Zo proberen we iedereen goed voor te bereiden op deze nieuwe stap.

“We zijn nu eenmaal gewoontedieren en houden het soms graag bij ‘hoe we het al jaren doen."

Inzet van nieuwsberichten

Communicatie is daar ook een belangrijk middel voor, vult Benjamins aan. We houden onze collega’s door middel van nieuwsberichten van de ontwikkelingen op de hoogte. En ook al is de app alleen voor verpleegkundigen, we nemen de dokters ook mee in de communicatie. Zij hebben er indirect namelijk mee te maken, dus het is voor hen belangrijk om te weten wat er speelt.

Eenmalige subsidie voor meerjarige investering

We gebruiken de ORDZ-subsidie om de kosten voor de implementatie van de app te dekken. Maar de app-licentie kost jaarlijks geld en de ORDZ-subsidie is maar eenmalig. We zijn daarom nu aan het kijken, samen met de Raad van Bestuur, hoe we dit goed kunnen borgen. We verwachten dat de app voor een tijdsbesparing zorgt en dat zorgt hopelijk ook voor een geldbesparing. Maar het gaat ons er in eerste instantie om dat we hierdoor straks meer tijd hebben om aan onze patiënten te besteden. Want daar maak je ons als verpleegkundigen het meest blij mee: dat we zorg kunnen leveren.

“Daar maak je ons als verpleegkundigen het meest blij mee: dat we zorg kunnen leveren.”

Meer weten?

We blijven het [ont]Regelproject van Saxenburgh volgen, dus later dit jaar volgt een update wanneer de app in gebruik is. Nu al meer weten over de aanpak van Saxenburgh? Neem dan contact op met Dineke Benjamins (d.benjamins@sxb.nl), verpleegkundige en projectleider bij Saxenburgh Medisch Centrum.

Meer weten over ORDZ? Houd de website van [Ont]Regel de Zorg in de gaten.