Het werkgenot van zorgpersoneel verhogen? Het BovenIJ zet in op ORDZ

Al sinds 2019 is het BovenIJ bezig met ontregelen binnen het ziekenhuis. En ze zullen er ook altijd mee bezig blijven, zeggen verpleegkundige Ancla Wijs en projectleider Sabine Neuhaus. Want er valt altijd iets aan te pakken: protocollen die eenvoudiger kunnen, of nieuwe inzichten die voor tijdsbesparing zorgen. Hoe pakt het BovenIJ het ontregelen aan? En wat heeft dit ze tot nu toe opgeleverd?  

“Ieder ontregelproject dat slaagt, is weer een schouderklopje waard”

Oploop van de administratiedruk

Het begon voor ons met het volgen van een ontregelcursus van Q-Consult Zorg, vertelt verpleegkundige Ancla Wijs. Ze is al 40 jaar werkzaam als verpleegkundige in het BovenIJ en heeft de administratiedruk in de tussentijd zien oplopen. In die cursus kregen we praktische handvatten om zelf met ontregelen aan de slag te gaan. We hebben toen posters in het hele ziekenhuis opgehangen waarop collega's hun ideeën konden invullen en een oproep via ons intranet gedaan. Dit leverde heel veel reacties op. Iedere twee weken konden we wel weer nieuwe posters ophangen.

Terugdringen van oneigenlijke taken

Ik werk nu een half jaar bij het BovenIJ, dus bij die start was ik niet betrokken, zegt projectleider Sabine Neuhaus. Maar het is mooi om te zien wat onze deelname aan ORDZ al heeft opgeleverd. Van sommige ontregelprojecten hebben jullie ook gebruikgemaakt van wetenschappelijk onderzoek, toch Ancla?

Klopt. Op basis van onderzoek konden we bijvoorbeeld aantonen dat er een veel efficiëntere en babyvriendelijkere manier is voor het opvangen van babyurine dan via een plaszakje. Dit plaszakje schoot vaak los, of de urine liep ernaast. Zo was je al snel 24 uur bezig met deze taak. Nu vangen we de urine op via een gaasje in de luier. Dat is niet alleen fijner voor de baby, maar het scheelt ons ook enorm veel tijd.

Ook met het terugdringen van ‘oneigenlijke taken’ hebben ze veel winst geboekt. Dit zijn taken die niet per se bij verpleegkundigen hoeven te liggen, legt Wijs uit. Zoals het aanvullen van linnen of het spoelen van de kranen om legionella te voorkomen. Daarvoor hebben we voedingsassistenten omgeschoold tot servicemedewerkers. Ook hebben we de uren van schoonmakers uitgebreid, zodat verpleegkundigen meer tijd hebben om te doen waar ze voor zijn opgeleid: zorg verlenen.

Kant-en-klare katheters

Soms zijn het ook heel praktische oplossingen, zegt Wijs. Zo verschoonden we eerst iedere dag standaard alle bedden. Nu doen we dat alleen als dat nodig is, of bij bedlegerige patiënten. En we kopen slimmer in. Eerst moesten verpleegkundigen bijvoorbeeld alle onderdelen voor het plaatsen van een urinekatheter bij elkaar zoeken in de voorraadkast, nu kopen we kant-en-klare pakketten in.

Werkgenot verhogen

Natuurlijk slaagt niet ieder ontregelproject, vervolgt Wijs. Soms kom je erachter dat iets toch niet efficiënter kan, of niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dan stop je er weer mee. En het ene project is makkelijker door te voeren dan het andere. Zeker de projecten die veel afdelingen raken, kosten veel tijd om door te voeren. Maar ieder ontregelproject dat slaagt, is wat ons betreft een schouderklopje waard.

Neuhaus: We hebben niet gemeten hoeveel tijdswinst we per project behalen. Dat is ook moeilijk te bepalen. Het succes is meer gevoelsmatig. Voor ons is het ontregelen geslaagd als het werkgenot is verhoogd. Ook dat hebben we niet langs een meetlatje gelegd, maar we horen die positieve geluiden wel om ons heen, zegt Wijs. We gaan dus zeker door, want er valt altijd wel iets te ontregelen.

“Voor ons is het geslaagd als het werkgenot is verhoogd”

Meer weten?

Wil je meer weten over dit ontregelproject? Neem dan contact op met BovenIJ via projectleider Sabine Neuhaus haar e-mailadres: s.neuhaus@bovenij.nl.

Meer weten over ORDZ? Houd dan de website van [Ont]Regel de Zorg in de gaten.