Omring en KPN Health: samen verantwoordelijk, samen succesvol
Omring werkt volgens een innovatiereis waarbij technologie niet het doel is maar het middel. In de meerjaren visie digitalisering van Omring is een businesscase opgenomen en een plan voor de adoptie van zorginnovaties. Om dit plan handen en voeten te geven, was een partner nodig met verstand van (technologische) zaken: KPN Health. Technologie moet de zorg dienen/ondersteunen, passend zijn bij het vraagstuk én makkelijk zijn.
Wat de samenwerking heeft opgeleverd
De samenwerking heeft al tot diverse verbeteringen geleid. Zo is bij de alarmering de technologie aangepast om meer intelligent te reageren. Dit betekent dat het systeem onderscheid kan maken tussen een noodsituatie en een situatie waarbij geen alarm nodig is, zoals wanneer een cliënt alleen op de rand van het bed zit.
Dit resulteert in minder valse alarmen, waardoor:
- Zorgmedewerkers efficiënter kunnen werken en zich kunnen richten op situaties die écht aandacht vragen.
- Cliënten minder worden gestoord tijdens hun (nacht)rust.
- Medewerkers beter alert blijven omdat alarmen alleen afgaan bij relevante situaties.
Aanpak
Samen met partnerorganisatie KPN ontwikkelt Omring oplossingen op maat. Dat zit hem niet alleen in het kiezen van de juiste technologie, maar vooral in de effectieve adoptie ervan door de medewerkers. Gezamenlijk wordt onderzocht welke technologieën passend zijn en hoe deze op de juiste manier geïntegreerd kunnen worden in het dagelijkse werk.
De verantwoordelijkheid voor het hele proces wordt gedeeld door Omring en KPN samen. Dit betekent dat beide partijen verantwoordelijk zijn voor zowel de technische kant als de inhoudelijke kant. Dit creëert een verbindende samenwerking, maar kent ook uitdagingen.
- De samenwerking tussen Omring en KPN brengt diverse ‘culturen’ samen.
- De zorginstelling heeft andere prioriteiten – zoals de zorg voor cliënten en ondersteuning van personeel – terwijl KPN zich meer richt op technologie en commerciële haalbaarheid. Dit kan leiden tot verschillen in visie en aanpak.
- Medewerkers van beide organisaties zijn niet automatisch op elkaar ingespeeld. Toch moeten ze samenwerken en dat vereist geduld, flexibiliteit, nieuwsgierigheid naar elkaar, open communicatie en loslaten en vertrouwen.
- Vertrouwen opbouwen is een proces. Het duurt even voordat beide partijen elkaar volledig begrijpen en op elkaar ingespeeld raken, maar dat vertrouwen is essentieel om samen effectief te kunnen werken.
Tips voor andere instellingen
Succesvol samenwerken vereist veel flexibiliteit en goede communicatie. Door regelmatig formeel en informeel samen te komen, worden de onderlinge relaties versterkt en de samenwerking verbeterd.
Andere tips zijn:
- De technologie moet dienend zijn aan de zorg en moet passen bij het vraagstuk en de daaronder liggende processen. Het toepasselijke motto van Omring: ‘Jij zorgt, wij verbinden’.
- Focus op veranderkundig perspectief/veranderkracht. Duurzaam veranderen, en daarmee ook ontregelen, i.p.v. losse projecten. Niet alleen succesverhalen maar ook leren van fouten.
- Standaardisatie kan zorgen voor het eenvoudig opschalen van technologie door complexiteit weg te nemen. Zodat zorgaanbieders niet bezig hoeven te zijn met de implementatie van technologie, maar juist met het gebruik ervan en de doelen die ze ermee willen bereiken.
- Samenwerken is niet alleen gezamenlijke doelen opstellen. Je bereikt echte veranderingen door een onvoorwaardelijke verbinding aan te gaan. Het is niet voldoende om een gezamenlijke route op de kaart uit te stippelen; je moet voorbereid zijn op onverwachte situaties die tijdens de reis kunnen ontstaan.