Diakonessenhuis: 3 tips om scholing te ontregelen

Een aantal jaar geleden schafte het Diakonessenhuis al de verplichte theorietoets af voor verschillende scholingen, zoals de theorietoets over het inbrengen van een katheter of maagsonde. Nu stappen ze ook af van verplichte herhaling van de praktijktoets voor deze handelingen. Adviseur leren & ontwikkelen Hanna van Rijssel en projectleider [Ont]Regel de Zorg Maaike van der Ham delen hun tips om opleidingen goed aan te laten sluiten bij de behoeften van zorgprofessionals.

1) Stel samen een visie op leren op

Hanna: “Voor onze scholing wilden we een helder toekomstbeeld hebben: waar willen we naartoe? Daarom hebben we verschillende sessies georganiseerd met allerlei professionals uit huis. We stelden daarin vragen als: wat heb je nodig op gebied van leren? Wat helpt je om je werk goed te doen? Op basis daarvan hebben we onze visie op leren opgesteld voor de komende jaren. Belangrijk daarin is dat we opleiden op basis van vertrouwen, en veel regie terugleggen bij de zorgverlener.
Maaike: “We vonden het belangrijk om deze visie samen op te stellen, zodat het echt bijdraagt aan wat aan het bed, in de zorg, nodig is.”

2) Zet het belang van je zorgprofessional voorop

Hanna: “We hebben de bekwaamheidseisen uit bijvoorbeeld de Wet BIG en vanuit Qualicor en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd ooit met de beste bedoelingen vertaald naar scholingseisen. Maar inmiddels is de hoeveelheid verplichte scholing behoorlijk groot en zien we dat dat niet altijd nodig is. Daarom kijken we nu opnieuw naar wat passend is voor onze zorgverleners, om vervolgens te kijken hoe we daarmee aan de wet kunnen voldoen.

Maaike: “Want die wet is er natuurlijk niet voor niks. Maar de invulling daarvan is vaak wel naar eigen inzicht. Voor voorbehouden handelingen schrijft de wet bijvoorbeeld niet voor hóe je die bekwaamheid moet aantonen.”

3) Blijf in gesprek

Hanna: “Onze verpleegkundigen en teamleiders zijn over het algemeen heel positief over de soepelere scholingsregels. Maar we merken ook dat sommige collega’s lastig loskomen van wat ik maar even onze oude denkwijze noem. Er zijn altijd collega’s die zeggen: ‘Ik doe standaard de hele e-learning en ik vind eigenlijk dat mijn collega’s dat ook moeten doen.’”

Maaike: “En dat snappen we ook, want dat systeem schept duidelijkheid: dit zijn de verplichtingen en als je hieraan voldoet is het goed. Het geeft een gevoel van zekerheid, maar ontslaat je er ook een beetje van om zélf na te denken of je een handeling nog goed doet.”

Hanna: “Dus ga hierover met elkaar in gesprek, dan gaat het eigenlijk automatisch over welke scholing helpend is om je werk goed te doen. En dat het dus passender kan én mag!”